lørdag 15. mars 2008

Konsertanmeldelse? Nei. Rapport? Ja.

Sentrum Scene. Fullt av jenter under 20 i stygge, alt for små kjoler og snowboardhiphoppere som etter all sannsynlighet kom for å slåss (og for å sjekke ut han der som kaster penger og har refrenget i den der ”Make it Rain” musikkvideoen). Kids i ”Weezy for President” t-skjorter som roper tekstene på alle sangene Dj Nuhhh spiller som oppvarmingsDJ for å vise at de har gjort hjemmeleksa si. Blodfans som løper rundt i lokale for å finne spoten de skal se Weezy fra. Little Brother får respons som de aldri kommer til å få maken til på et show noen sinne. Folk er gærne og ropene fra publikum overdøver den volummessig noe moderate lyden på Sentrum Scene. Alle er ekstremt forventningsfulle til rapens egen superstar, Dwayne Carter.

”Party like a Rockstar” dundrer i høytalerne, etter at Weezys tour-DJ har lurt oss til å tro at vi først skal få høre Fireman, og hovedpersonen selv entrer scenen med boblejakke, solbriller og en gitar i armene. Han gjør sitt beste forsøk på å spille gitarmelodien på låtas refreng, men mannens gitarskills er heller mangelfulle. Videre følger en rekke låter som Carters stemme har besøkt uten at det er hans egne, deriblant ”Make it rain” og ”it’s me snitches/bitches”. Damene i salen går crazy da han drar hele ”You” låta til Lloyd. Etter Weezy hadde dratt det første verset og alle trodde han skulle gi seg vendte han mikrofonen ut i audiensen og alle skreik ”Stop, wait a minute”, og mannen selv fortsatte ” The way you move that girl you done got my heart…”. Ikke dårlig heller faktisk. Hoetell kjenner tårene når Hustler Musik fyller salen. Han sang ”I feel like dying” rett inni hjerterota og viste seg som en artist langt, langt, LANGT over gjennomsnittet. Men så ville han bli obsternasig.

Det var da han delte med oss at han er et ”Pussymonster”. Vi kan sitere: ” Dat Lil Puss There Runnin So I'll Tackle Ya/Baby Can I B The Worm In Ya Apple Butt/Now Go Back In Her, And If U Backin Up/I'll Suck The Front Of Dat Pussy From Da Back Of Ya”, og meddele at han dro den acapella. Vi rødma på den gode, sjarmerte måten, og ALLE guttene i salen skjønte at Weezy F. Baby er the fucking key to the ladies.

De hardbarka fansa over 20 ble ekstra stoka når han dro ”Tha block is hot”, og etterpå fikk han 1800 mennesker til å skrike ”Go Weezy!” til beaten av ”Go DJ”. ”Money on my mind” var sykt god å høre på, og det samme var ”Fireman” (..og brannalarmen gikk såklart etter konserten. Tilfeldig? Neppe). Selv om det høres ut som Weezy aldri har RØRT en gitar før er det noe ekstremt sjarmerende med han når han setter seg ned og spiller til ”Leather so soft” instrumentalen. Etter et par forferdelige akkorder på gitaren setter han den fra seg og gjør låta. Publikum rapper med og kan, som med alle de andre sangene, hver ENESTE ord.

Mot slutten tok han to låter hvor det kunne vært godt å ha Birdman på scenen for the fun of it, men for all del. Da Weezy satte seg på stolen på 3. verset av ”Stuntin’ like my daddy” og latet som han hadde en bumby ride; ”When I was 16, I bought my first mercedes-benz” mens han ristet på dreadsa… ahhh.. det var så GODT! Så spør han om vi vet hva vi får han til å føle. ”You make me feel like a champion!”. ”Pop Bottles” på loudspeakern og stemninga stiger ytterligere. Det hele ender opp i en sjuk avslutning hvor han
1. Sier og spør: ”I believe in God, do you?”
2. Sier tre ganger: “I anit shit without you!”
3. Forteller at han hadde noen ord fra tanta si som han gjerne ville dele, og