onsdag 4. november 2009

Hoetellkringkastningen

Alle som følger oss vet at halve hoetellet brukte hele august og halve september på valgkamp for SV. En deilig konsekvens av dette er at hoetell igjen er på Lydverket. Denne gangen i forbindelse med at amerikanske rappere tar på seg litt av æren for at Obama vant valget i fjor. Så - hvor mye makt hadde de egentlig, disse rapperne? Sjekk ut sendingen under. Dancke og Øyvind Holen mener ting. Gøy!



For ikke lenge siden var Silyeah på plass for å snakke om By:Larm. Se det her.



Mer om Lydverkets Obama-reportasjon 4. november.

Heldigvis handlet ikke Lydverket-sendingen om samfunnskritisk rap som sådan, men heller om det som skjedde i 2008 da kjente rappere som Jay-Z, Nas, Young Jeezy og Ludacris aktivt gikk ut å støttet Obamas kampanje med sanger, reklamefilmer, videoblogger og små valgkampseanser på alle konsertene de spilte i tiden før valget.

Hvis Tommy Tee er norsk hip hop sin Gudfar, er Øyvind Holen norsk hip hop sin guru. To bøker om hip hop på det norske markedet og en blogg som er bedre enn de fleste andre er bare noe av det Holen kan skilte med (der ligger også mer utfyllende svar på Lydverkets spørsmål om Barack Obama og rapperne hans). Han og jeg har også ekstremt kompatibel musikksmak i følge last.fm profilene våre. Interessant. Det er oss og en gjeng med 19 år gamle gutter fra Amerika. Hvilket betyr at vår musikksmak sånn rapmessig er ganske langt unna det man kanskje ville forvente av en venstrepolitisk rebell som meg selv. Min elsk ligger på kvinnefiendtlige rappere som elsker fitte. Og biler. Og penger. Og kokain. Jeg kom altså til internasjonalen for å mene noe om disse ramperapperne sin kampanjevirksomhet for Obama sammen med Øyvind Holen. Hvorfor meg? Google me, baby. Jeg er et av få SV-møter-rap barn.

Praten ble ganske kort, men tankene er en del lengre. Tenkte derfor at jeg skulle utdype tankene mine rundt tema her.

Sånn jeg opplever det brukte rapperne sin innflytelse mer på å få folk til å gå og stemme på Obama enn på å få de til å innse for eksempel hvor lite bærekraftig økonomi de har og hvor urettferdig helseforsikringssystemet deres er. Dette tror jeg var helt riktig tilnærming. Noe med hip hopens opphav tilsier at publikumet stort sett vil søtte demokratene over republikanerne, og som Holen påpekte er det slik at den politiske og samfunnskritiske rapen har vært mest levende under republikanske presidenter som Reagan og Bush. Men tilbake til den gode strategien - mobilisering av potensielle velgere. Et eksempel på en ren valgkampvideo/sang er Ti$a fra Sa-Ra sin gjorde "Obamaway": "We hood, we votin'". Alt annet enn samfunnskristisk, men morsom og et vellykket forsøk på å gjøre politikk litt mer festlig. Når det er sagt er Obama i seg selv dødsstilig. Det er et godt utgangspunkt for rappere. Å være stilig, altså.

Jeg tror de som alltid har vært maktkritiske og laget samfunnskritisk rap vil fortsette å gjøre sin ting videre. Denne sjangeren oppstod definitivt ikke med Obama. Jeg tror egentlig Obama bare gjorde den maktkristiske rappen litt kjedeligere. Frem mot presidentvalget i USA handlet det ikke lenger om å kritisere systemet som sådan, bare det bestående (Bush) og ikke minst om å snakke utelukkende positivt om Obama.

Så var det dette med Obamakritikk, da. Får vi den servert av en kjent rapper? Jeg tror ikke noen kjente rapperne går løs på Obama med det første (særlig ikke etter at han fikk fredsprisen), men jeg tror at f.eks The Coup (forresten en av favorittguppene til Bård Vegar Solhjell, såklart) vil fortsette å kritisere kapitalismen og flere av kjennetegnene ved USA forøvrig. Indirekte kritikk av Obama, altså. Tror også vi kommer til å høre samfunnskritisk rap fra Immortal Technique, Dead Prez, Talib Kweli og deres likemenn i tiden fremover. Men jeg tror det skal mye til før de går løs på Obama.

Men - og dette er viktig - så var det dette med fredsprisen, da. For dersom Obama etter å ha mottatt fredsprisen ikke gjør noe aktivt for fred, så tror jeg det er fare for at noen sier i fra gjennom rap. Problemet for amerikanere som håper på et samfunn som ligner mer på vårt er bare at alternativet til Obama er så mye, mye verre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dead Prezs "Politrikkks" er vel et eksempel på direkte kritikk av Obama:

"fuck obama, that aint change just more of the same, open your eyes, educate yourself, stop being a sheep think and do for yourself"

Anonym sa...

flink du er da